רשלנות רפואית בניתוחי עיניים

ניתוחי עיניים הם הליך מקובל הבא להבטיח שנוכל להשתמש בעיניים שלנו ולממש את היכולת שלנו להשתמש באחד מחמשת החושים. באופן כללי רפואת העיניים היא מתקדמת ובעלת יכולות מרשימות. עם זאת תקלות וסיבוכים הם חלק בכל מערכת ובכל תהליך רפואי. משכך ניתן למצוא מקרי רשלנות רפואית גם בניתוחי עיניים. 

 

מהם ניתוחי עיניים?

רפואת העיניים היא אחד מענפי הרפואה הזוכים להתמחות מיוחדת. מיותר להסביר על חשיבות העיניים לחיים של כל אחד מאיתנו ואילו הגבלות יש על מי שראייתו נפגעה או לא קיימת. רפואת העיניים מתמקדת בשיפור פגמים ובעיות ראיה קיימות. המטרה של רפואת העיניים היא לשפר את איכות הראיה ולצמצם ככל האפשר את הפגיעה בעין.

על מנת לבדוק את  מצב העין אנו נעזרים ברופאי העיניים אשר יכולים בזכות מומחיותם והכלים העומדים לרשותם לקבוע עבור כל אחד האם מדובר במקרה שבו יש נזק לעין והאם יש צורך בטיפול תרופתי לטובת הטיפול בה ובמקרים מורכבים יותר אף ביצוע של ניתוחי עיניים מסוגים שונים.

 

מהי רשלנות רפואית בכלל ובניתוחי עיניים בפרט?

רשלנות בניתוחי עיניים בדומה לענפים אחרים בעולם הרפואה מכוונת לכך שהטיפול הניתן במסגרת ההליך הרפואי על סוגיו השונים התבצע ללא הקפדה על כללי הזהירות הנדרשת תוך סטייה מסטנדרט הטיפול הסביר והפרקטיקה הנוהגת. זוהי רמת זהירות שבה איש מקצוע מתחום הרפואה חייב לנהוג לפיה וזה המצופה ממנו. יחד עם זאת חשוב להבין שלא כל התנהלות כאמור מצד הצוות הרפואי מהווה רשלנות רפואית.

הבסיס לתביעת רשלנות רפואית אינו הפעולה הרשלנית לבדה, אלא עובדת קיומו של הנזק הנגרם בשל הפעולה המדוברת. לא מספיק להוכיח שמדובר בפרקטיקה רפואית רשלנית אלא יש לקשור בין הפעולה הרשלנית לנזק, קרי, שהנזק נגרם בגלל אותה הרשלנות. שהיה ניתן בסבירות גבוה יותר מאשר לאו, למנוע את הנזק אם היו ננקטים אמצעי זהירות נדרשים והצוות היה נוהג בהתאם לפרקטיקה הרפואית המקובלת.

הכללים הללו מקובלים בעולם הרפואה בכלל ותחום ניתוחי העיניים לא שונה. כעיקרון, כל עוד ניתן להוכיח את הקשר בין הרשלנות לפגיעה, עילת התביעה קיימת.

 

רשלנות רפואית בניתוחי עיניים

רשלנות רפואית הנגרמת במהלך ניתוחי עיניים לא מוגבלת לשלב הניתוח עצמו. הרשלנות הרפואית בהחלט יכולה להגרם עוד בשלב האבחון טרם הניתוח או בשלב ההחלמה לאחריו, תהליך הניתוח הוא רחב יותר מאשר עצם הפעולה עצמה ביום הניתוח.

בכל אחד משלבי הטיפול האפשריים במהלך ניתוח עיניים אשר התרחש בו הליך שגוי או חריג יש מקום לבחון האם מדובר בהתנהלות שמהווה רשלנות רפואית. סטייה מסטנדרט התנהלות סביר ומצופה בתחום ניתוחי העיניים שעולה לכדי רשלנות רפואית המצדיקה הגשת תביעה בגינה עשויה להתרחש בשלבים שונים של ההליך הרפואי:

  1. אי הסכמה מדעת – בניתוחי עיניים יש חשיבות גדולה לכך שהמטופל יכיר בסיכונים ובאזהרות הקיימות לגבי כל הליך, על הרופא המטפל לקבל הסכמת המטופל לניתוח לאחר שהוסבר לו על הסיבוכים והסיכונים הכרוכים בהליך, החלופות האפשריות ולאחר שהרופא וידא שהמטופל אכן הבין את שהוסבר לו.
  2. התעלמות מסימנים מקדימים ו/או התוויות נגד לניתוח – במידה והרופא המטפל, או כל אחד מצוות הטיפול התעלם מסימנים מוקדמים ידועים שהיו יכולים להצביע על מניעה ו/או סכנה ו/או סיכון מוגבר בניתוח להתרחשות אירוע חריג ו/או תוצאה לא רצויה ו/או נזק כזה או אחר, הדבר עשוי להוות רשלנות רפואית.
  3. ביצוע ניתוח לא כנדרש – כל התרשלות במהלך הטיפול הרפואי עצמו בשל התנהלות שלא על פי הנדרש.
  4. סיבוכים בהחלמה – החלמתו של מטופל מניתוח עיניים היא שלב חשוב בכל הליך של ניתוח עיניים. על הצוות המטפל להיות ער לכך שיכולות להתפתח בעיות מסוגים שונים ולתת מענה הולם בהתאם לסטנדרט הרפואי המצופה
  5. מעקב לא מספק – כל הליך רפואי, מחייב מעקב לאורך זמן לאחריו, כך גם ניתוחי עיניים, אי ביצוע מעקב שכזה, או ביצוע לקוי שלו עשויים להביא לסיבוכים ונזקים, וגם זאת עשויה להוות רשלנות מצד הצוות הרפואי.

 

רשלנות רפואית בכל אחד משלבי הטיפול שהובילה לגרימת לנזק, עשויה להצדיק הגשת תביעה בגין רשלנות רפואית של הצוות המטפל.

 

השלכות רשלנות רפואית בניתוחי עיניים

העיניים שלנו הם אחד האיברים החשובים ביותר בגופנו, הם מתחזקים לבדם את חוש הראייה והם איבר ללא תחליף. משמעותן בהיבט התפקודי של בני האדם בחיי היום יום היא גדולה מאוד. משכך בעיה הנגרמת עקב רשלנות בניתוחי עיניים מהווים פגיעה ממשית באיכות החיים של הנפגע ושל הסובבים אותו והפיצוי הכספי הנדרש במקרים אלו צריך להיות תואם את הפגיעה הקשה.

 

פיצוי כספי כהכרה ברשלנות רפואית בניתוחי עיניים

כאשר מוגשת תביעה בגין רשלנות רפואית, מדובר בתביעה אזרחית שהפיצוי הנפסק במסגרתה הינו כספי. הפיצוי הכספי נקבע על ידי בית המשפט על בסיס פרמטרים מגוונים הקשורים לאופי הפציעה, חומרתה, גיל הנפצע, מצבו המשפחתי ועוד .

 

כיצד יש להתמודד עם רשלנות רפואית בניתוחי עיניים?

במידה ואתם סבורים שבמהלך ניתוח עיניים שעברתם חוויתם אירוע של רשלנות מצד הגורם המטפל עומדת לכם הזכות לפנות אל בית המשפט ולהגיש תביעה במסגרת דיני נזיקין בגין רשלנות רפואית כנגד הרופא המטפל, מי מחברי הצוות או אפילו כנגד המוסד הרפואי בו התקיים ההליך והמבטחים שלהם. חשוב להבין שהליך כזה של רשלנות רפואית הוא מורכב, קשה להוכחה ועלול לקחת זמן ממושך.

בשל כך הפעולה הראשונה שמומלץ לבצע היא פניה לעורך דין לביצוע הערכה ראשונית של הנזק והסיכויים להצליח בתביעה.

בשלב הבא חשוב לקבל חוות דעת מקצועית מגורם בעל סמכות בתחום הפגיעה, במקרה זה ניתוחי עיניים ועל בסיס חוות הדעת הזאת לבסס את התביעה שלכם.

חוות דעת זאת היא המפתח שלכם לשכנע את בית המשפט בהצגת הטענות הרפואיות שלכם. חשוב לא פחות מכך, שאת הליך התביעה ינווט עבורכם מקצוען בתחום עריכת דין המומחה לרשלנות רפואית.

 

המאמר נכתב בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד, אך מיועד לנשים וגברים כאחד.

רשלנות רפואית בניתוחי עיניים עו"ד טל סיץ'

עוד בנושא רשלנות רפואית: