רשלנות רפואית בשבץ מוחי

שבץ מוחי הנקרא גם אירוע מוחי, הוא אירוע שקשה לחזות אותו, הוא תוקף את הגוף במהירות ומשארי נזק רב לגוף עד כדי מוות במקרים מסוימים. אם זאת יש לו סימנים מקדימים, יש מגוון של פעולות היכולות למנוע את השבץ הראשון, ולבטח את הבאים לאחריו לאחר שהמטופל כבר נמצא בהשגחה. לכן רשלנות רפואית בשבץ מוחי היא אירוע מורכב ומסוכן.

 

מהו שבץ מוחי

אירוע מוחי הוא מצב רפואי המסכן מאד את בריאותו של הלוקה בו עד כדי אפשרות ממשית למוות. השבץ עצמו נגרם על ידי אחת מ-2 האפשרויות המוכרות לרפואה כיום:

  1. שבץ המורגי (דימומי) – דימום תוך מוחי היוצר לחץ על המוח.
  2. שבץ איסכמי – הפרעה בזרימת הדם אל המוח בשל מצב בו יש חסימה חלקית או מלאה של כלי דם המובילים אל המוח את הדם העשיר בחמצן הנחוץ לו.

על פי הנתונים של האיגוד הנוירולוגי בישראל, יותר מ- 80% ממקרי השבץ נגרמים בשל הפרעה בזרימת הדם אל המוח (שבץ איסכמי).

כאשר מתרחש שבץ במוחו של אדם ההגדרה כל שניה קובעת היא יותר ממדויקת. בכל מקרה של שבץ, ישנו פרק זמן קצוב של שעות בודדות בו יש אפשרות להעניק טיפול בטרם יגרם מהשבץ נזק בלתי הפיך. מטרת הטיפול היא לאפשר מחדש את זרימת הדם למוח מהאזור החסום ולמנוע נזק אפשרי או אם מדובר בשבץ המורגי אז הטיפול מתמקד בשליטה בדימום והפחתת הלחץ בתוך המוח. התוצאה הנלווית לכך והיא משמעותית מאד, היא הפחתת הפגיעה ביכולת התפקוד שעלולה להתרחש כתוצאה מהאירוע.

במקרה בו חווה אדם אירוע של שבץ מוחי יש חשיבות גדולה לעריכת בדיקות מקיפות נוספות בהקדם האפשרי על מנת לאתר אם קיימים מקרי חסימה או גורמים נוספים העלולים להוביל לאירוע מוחי נוסף.

מצב נוסף של אירוע שבץ, הוא אירע בו התרחש שבץ חולף, כלומר הייתה חסימה לפרק זמן באחד מכלי הדם, אך היא לא גרמה נזק והשתחררה. יש חשיבות עצומה לזיהוי של אירועים מסוג זה בעיקר משום שהחשיבות שלהם היא ביכולת לחזות את העתיד ומהווים דגל אדום שיש לטפל בו ולמנוע מקרה עתידי של שבץ מוחי שככל הנראה יגיע אם לא יתבצע טיפול.

 

גורמי סיכון לשבץ מוחי

בין הגורמים הבולטים לאירועים מוחיים ניתן למצוא: יתר לחץ דם, עודף משקל, עישון, מחלות לב, וניהול אורח חיים לא בריא.

ניהול סיכונים נכון מצד מערכת הרפואה, כגון – מעקב אחר מדדי המטופלים, איזון ובקרה של גורמי הסיכון הנ"ל ואף מתן טיפול תרופתי, עשויים להפחית משמעותית את הסיכוי ללקות בשבץ מוחי.

 

מקרים של ברשלנות רפואית בשבץ מוחי

במקרה של שבץ מוחי מקרי רשלנות רפואית עלולים להוביל לנזקים קשים ובלתי הפיכים למטופל. מדובר בנזקים משני חיים, מוגבלות קשה ואף מוות.

להלן מספר דוגמאות עיקריות שמצדיקות הגשת תביעה בגין רשלנות רפואית עקב שבץ מוחי:

פספוס גורמי סיכון ו/או ניהול לקוי של גורמי סיכון בטרם האירוע

רופא שהתעלם מנתונים ומדדים חריגים אצל מטופלים, מההיסטוריה המשפחתית, מחלות כגון מחלות לב או סוכרת, ולא הסביר או הזהיר את המטופל לשנות מאורח חייו או לא הנחה ליטול טיפול תרופתי תואם, מתרשל בתפקידו ואחריותו. אירוע מוחי שנגרם למטופל אשר היה ניתן למנוע על ידי אבחון גורמי הסיכון בזמן ומניעתם, עשוי להקים עילה לתביעה בגין רשלנות רפואית.

זיהוי שלא התרחש בזמן ובשל כך אבד פרק הזמן הדרוש למתן טיפול שיאפשר את זרימת הדם למוח

התעלמות או פספוס בזיהוי הסימנים של שבץ, דוגמת עיוותי פנים, קושי בדיבור או חולשת צד אחד בגוף, המעידים על אפשרות לשבץ מוחי, או במקרים אחרים בטיפול איטי בחולה הנמצא במוסד רפואי ובין השאר אי ביצוע בדיקות מהותיות כמו CT כאשר חלון ההזדמנויות לטיפול קצר. בפרק הזמן הזה יכול להיות שאספקת החמצן למוח כבר נפגעה והנזק נגרם ואף הפך בלתי הפיך. אלו מקרים שיש בהם עילה לתביעה בגין רשלנות רפואית.

כאשר מתגלים סימנים מקדימים ישנן 2 אפשרויות טיפול מקובלות:

טיפול תרופתי – היכול לאפשר את חידוש זרימת הדם. יכול להינתן בפרק הזמן של מספר שעות מזיהוי הסימנים הראשונים ובכך לצמצם מאוד את הנזקים האפשריים.

צנתור מוח – הצנתור מביא לפתיחת החסימה וחידוש זרימת הדם.  הפעולה מבוצעת על ידי קטטר שמוחדר לגוף ומטרתו להוציא את הקריש החוסם. מדובר בפעולה מורכבת שדורשת מומחיות. חידוש זרימת הדם יכול לשפר מאוד את הפרוגנוזה של המטופל ואף להציל חיים.

אי מתן טיפול מניעתי במקרה של אירוע מוחי חולף / שבץ מוחי קל

כפי שכבר צוין, אירוע חולף הוא אינדיקטור ברור לכך שיש סבירות גבוהה להתרחשות שבץ מוחי נוסף, על פי מחקרים – בתוך מספר שבועות. יש לבצע אבחון מקיף, בין היתר מדידות לחץ דם, בדיקות דופלר, הדמיות וכיו"ב.

במצב בו לא מתבצע בירור מקיף ולא ניתן טיפול מתאים לאחר אירוע חולף מדובר בהתנהלות שחורגת מסטנדרט הטיפול הסביר. במידה והאירוע המוחי החולף לא טופל כנדרש, ולאחר מכן התרחש שבץ נוסף שגרם לנזק ייתכן ויש בסיס להגשת תביעת רשלנות רפואית.

טיפול לקוי לאחר שבץ / אי מניעה של אירוע מוחי נוסף 

כל אדם שחווה שבץ מוחי נמצא החל מאותו הרגע ברמת סיכון גובהה יותר לקבלת אירוע מוחי נוסף. בשל עובדה זאת, אי הענקת טיפול מניעתי הכולל בירור סיבת האירוע המוחי ובדיקות אבחון להתאמת הטיפול המיטבי למי שסבל משבץ מהווה התנהלות שאפשר לראות בה כרשלנית. אי מניעת אירוע חוזר במקרה של שבץ מוחי היא ללא ספק אירוע שלא אמור להתרחש. במידה והוא אכן קרה, ייתכן ויש כאן מקום לתביעה בגין רשלנות.

 

הוכחת רשלנות רפואית בגין אירוע מוחי

במקרה של שבץ מוחי יתבקש העותר להוכיח שאנשי הצוות הרפואי התרשלו, או פעלו בחוסר מיומנות נדרשת במהלך אחד השלבים בטיפול או בכמה מהם, החל בניהול גורמי הסיכון טרם האירוע, דרך האבחון וכלה בטיפול בו.

לאחר שהוכח שהייתה התרשלות, יש להוכיח שההתרשלות היא זו שהובילה לנזק שנגרם. זאת נקודה חשובה, היות ובמידה והנזק לא נגרם מההתרשלות, אלא בשל המצב הרפואי וללא קשר אל הרשלנות,  סביר כי לא ייפסק פיצוי בגין התביעה.

האמצעי המרכזי ולעיתים היחיד להוכחת הטענה בתביעות רשלנות רפואית בשבץ מוחי תתבסס על חוות דעת של מומחה מעולם הרפואה שעיקר התמחותו בנוירולוגיה. בשל עובדה זאת כאשר מבקש אדם שנפגע להגיש תביעת רשלנות רפואית בכלל ותביעה בגין רשלנות בשבץ מוחי יש לפנות אל עורכי דין המיומנים בתביעות אלו והם נמצאים בקשרי עבודה עם רופאים מומחים אשר בהם נעזרים לכתיבת חוות דעת רפואית.

 

מהו גובה הפיצוי במקרה של רשלנות רפואית בשבץ מוחי?

פיצויים הניתנים בגין רשלנות רפואית הם פיצויים כספיים. באירוע של שבץ מוחי יש השפעה גדולה על בריאותו ותפקודו של הלוקה בשבץ ולרוב הוא הופך לאדם נתמך.  בשל כך גובה הפיצוי ייקח בחשבון פרמטרים שונים ובהם גילו של המטופל, העיסוק שלו וכמובן המגבלות שהוטלו עליו בשל האירוע.

מכיוון שברוב המקרים אירועים של שבץ מוחי מסיבים נזקים גדולים מאד למטופל וכוללים לרוב שיתוק גופני, הזדקקות לכיסא גלגלים, בעיות בשליטת סוגרים, והפרעה ליכולת הדיבור, המציירים תמונה קשה של פגיעה באיכות חייו של הנפגע, יכולות תביעות רשלנות בנושא שבץ מוחי להגיע לעיתים לסכומים משמעותיים.

 

הגשת תביעה ברשלנות רפואית בשל אירוע מוחי

כמו בכל טיפול רפואי, יש להבין שלא כל נזק או תוצאה מצערת הינה תוצר של רשלנות. על מנת שניתן יהיה לתבוע בעילה של רשלנות רפואית בשל אירועי מוחי שלא נמנע ונזקיו, על המקרה להיבדק על ידי עו"ד לרשלנות רפואית ומומחים רפואיים בתחום המתאים למקרה ונסיבותיו, שיבחנו את התהליכים שפורטו לעיל, את המסמכים הרפואיים, ואת המצב הרפואי בעקבות האירוע וזאת על מנת להגיע למסקנה באם קיים בסיס להגשת תביעה.

צרו עם המשרד שלנו קשר עוד היום לבחינת המקרה שלכם.

 

מאמר זה נכתב בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד, אך מיועד לנשים וגברים כאחד.

רשלנות רפואית בשבץ מוחי עו"ד טל סיץ'

עוד בנושא רשלנות רפואית: